V 9.diely našej série s názvom Sobotný pokec sme vyspovedali Kamila Kotvana, zakladateľa niekdajšieho veľmi nádejného projektu s názvom Community Development League (CDL). CDL bola online liga, v ktorom hrala domáca špička, šancu na kvalifikáciu a posun vpred, však mali aj amatérske tímy. Na tú dobu (rok 2017) bola CDL na veľmi slušnej úrovni a mala vskutku pôsobivý prize-pool. Kamil tento projekt zakladal ako 14-ročný a je tak skvelým príkladom toho, že ak máte jasnú víziu a skvelú partiu okolo seba, tak vek nehrá žiadnu rolu.
Ahoj, Kamil! Prosím mohol by si na začiatok povedať niečo o sebe a tvojej niekdajšej role v esporte?
Ahoj! Áno, v roku 2015 som založil spolu s Jozefom “d0dim” Kissom projekt s názvom Community Development League. V projekte som pôsobil ako hlavný organizátor, ale mal som na starosti každú jednu vec, ktorú bolo zrovna treba spraviť.
Ako sa vlastne zrodila myšlienka Community Development League? Aké ste s týmto projektom mali ambície?
Primárny cieľ bolo vytvoriť esportovú ligu, zameranú na rozvoj česko-slovenskej hernej komunity, ktorá má takisto pomôcť neznámym a najmä amatérskym tímom rozvíjať sa a pozbierať nejaké skúsenosti. Náš projekt bol primárne sústredený na online scénu, aj keď sme v budúcnosti plánovali offline akcie.
Čo všetko obnáša viesť a vytvoriť takú ligu?
Obnáša to veľa trpezlivosti. Hlavným problémom v tej dobe boli financie, ktorých sme mali obmedzené množstvo a museli sme si dvakrát premyslieť do čoho peniaze dáme. Keď som zakladal tento projekt, mal som 14 rokov. Vo svojich 15 rokoch som sa prvý raz stretol s nemenovanými top spoločnosťami a riešil s nimi otázku partnerstva. Nemal som veľa skúsenosti, ale tie práve po týchto stretnutiach prichádzali.
Brali ťa na tých stretnutiach ako seberovného? Predsa len, 15 rokov sa môže zdať málo na také „business“ jednania.
Každé stretnutie prebiehalo na vysokej úrovni, boli to väčšinou marketingový riaditelia alebo priamo country riaditelia spoločností. Úprimne, ani pri jednom stretnutí sa ma nikto nespýtal na môj vek.
Treba podotknúť, že v CDL hrali veľmi kvalitné tímy z našej scény ako eSuba, Inisde Games, Majestic Lions a pod, liga bola jednoducho obľúbená a známa. Kedy ale nastal ten bod zlomu, keď to všetko začalo upadať?
Snažili sme sa držať spolu s kolegami nejaký kredit tomuto projektu. Treba poznamenať, že keď sme začínali s prvým ročníkom Amateur Series League, prihlásilo sa asi 20 tímov. Po tomto ročníku sme si získali veľkú pozornosť a počas registrácii do druhého ročníka sme mali do 48 hodín takmer 50 zaregistrovaných tímov.
Ten bod zlomu nastal kvôli financovaniu ligy, keďže sme sa sústreďovali najmä na online priestor, čo veľa partnerom nevyhovovalo. Neskôr som riešil aj osobné záležitosti kvôli škole, takže toho času na organizovanie bolo pomenej. Ak sa pozriem na scénu teraz, vidím v nej veľa online líg a turnajov, je to naozaj na dobrej ceste a aj viac a viac firiem sa zapája do československého esportu.
Keď už sme pri tých financiách, koľko bol váš najvyšší prize-pool?
Náš najvyšší prize-pool bol v Professional Series League a to 750 €, čo bolo v roku 2017 na online turnaj veľký balík peňazí. Teraz vidíme, že sa hrá o tisíce, ide to teda naozaj hore, čo ma veľmi teší.
Je teda jasné, že CDL bola ozaj kvalitná a mala vysokú úroveň. Neexistovala vtedy nejaká možnosť pokúsiť sa ju zachrániť, napríklad spojením sa s iným organizátorom (Y-Games, PLAYzone…) a vytvoriť možno niečo väčšie?
Mali sme aj také ponuky. Išlo najmä o spájanie pod značku niekoho a v takom prípade by CDL nemala svoje postavenie a ani nezávislosť. To boli dôvody, prečo sme takéto ponuky odmietali.
Na vašom facebooku je post o tom, ako ste sa stali súčasťou Slovenskej asociácie elektronických športov (SAEŠ). Nebola nádej záchrany ani tam?
Áno, v roku 2018, sme boli jedni z prvých členov SAEŠ. Tá snaha tam určite bola, no napriek viacerým aspektom sme sa rozhodli, že bude lepšie pozastaviť projekt.
Z esportu si už nejaký čas vonku. Neplánuješ sa ale vrátiť a zúročiť svoje schopnosti a skúsenosti v prospech domácej scény a možno založiť ďalší takýto projekt?
Aj napriek tomu, že scénu aktuálne sledujem len okrajovo, by som sa rád vrátil a myslím, že nejaká nádej tam stále existuje. Každopádne čas ukáže.
Je nejaký súčasný projekt, ktorý by si možno chcel vyzdvihnúť? A čo vravíš na terajšie počínanie Y-Games, ktorí sú najväčším organizátorom LAN eventov na Slovensku?
Y-Games patria určite k aktuálnej špičke čo sa týka organizovania herných festivalov, no netreba zabudnúť ani na MČR, ktoré organizuje práve PLAYzone. Sú to akcie, ktoré každý rok eliminujú svoje nedostatky z minulých ročníkov a posúvajú sa vpred.
Je niečo, čo by si odporučil ľuďom, ktorí chcú začať s vytvorením takej online ligy, ktorú si kedysi viedol ty?
Určite to musí človeka baviť, musí mať vzťah k hrám a najmä dobrý prehľad nie len z pozície hráča, ale aj z pohľadu organizátora. Organizovanie niečoho takéhoto mi dalo veľmi veľa skúseností, ktoré som využil v praktickom živote. Človek sa učí za pochodu a každý sa môže zmýliť, no základom je poučiť sa.
Kamil, ďakujem za tvoj čas a ochotu! Je niečo, čo by si chcel na záver povedať?
V prvom rade by som rád poďakoval Vašej redakcii za tento rozhovor. Takisto by som rád poďakoval každému fanúšikovi, čo sledoval Community Development League. Verím, že postupne a hlavne spoločne dokážeme túto scénu posúvať ďalej a ďalej.
Komentáre
Pre vloženie komentára sa musíte prihlásiť.